Stáhněte si e-book ZDARMA
Základy cvičení s vlastní vahou.

Workout přitahuje část populace a evidentně napomáhá vytvářet komunitní chování. Může být výborným doplňkem celkové pohybové aktivnosti.

PaedDr. Jiří Helešic, Ph.D.

PaedDr. Jiří Helešic, Ph.D.
SU OPF Karviná

Vnímáte, že je workout populární u dětí?

„Workout“ přitahuje část populace a evidentně napomáhá vytvářet komunitní chování. Pozor ale tak tomu bylo i u jiných dříve „MÓDNÍCH“ věcí. Není závislý na počtu cvičících a není pro něj primárním SOUTĚŽENÍ = potenciálně může oslovit značnou část populace, i když se domnívám, že dívky jen omezeně. Může být výborným doplňkem celkové pohybové aktivnosti, protože jsou v něm zkoncipovány jinak hůře dostupné pohybové akty: vis, podpor, kmih, tah apod. Děti mají omezené možnosti trávení volného času ve veřejných prostorách. Ubylo volných ploch. Zvyšuje se rozsah dopravy, a to ovlivňuje i přístup k veřejným sportovním plochám. Díky „starostlivosti“ rodičů jsou děti v současnosti „dováženy“ na sportoviště (ale i jinam), a tím se snižuje jejich habituální aktivita. Bohužel se projevuje i zvýšený zájem o fyzicky méně aktivní formy trávení volného času.

Myslíte, že se změnil vztah dětí ke sportu?

Vše kolem nás se mění a je to přirozené. Nelze srovnávat pohybovou aktivitu současných dětí a jejich prarodičů. Stejně tak nelze srovnávat prostředí, ve kterém vyrůstali a povinnosti jež měli. Pohybová aktivnost není v současnosti nutnou podmínkou přežití ve společnosti, a proto bývá opomíjena. Její zdravotní benefity jsou sice známy, ale zde platí, že dokud něčeho máme dostatek (v tomto případě zdraví dětí a mládeže, nebo vlastního), toho si svým způsobem nevážíme. Prevence civilizačních chorob formou zachování či dokonce zvýšení pohybové aktivity je opakovaně zmiňována, ale prozatím se nám nedaří vyřešit problém motivace, a to především rodičů.

Sport není a nikdy nebyl hlavní součástí volného času dětí. Není a nebyl také nejvýznamnější součástí pohybové aktivity. Sport je soutěžení, soupeření a výzva. Toto pro mnohé není smyslem jejich života. Hlavní součástí pohybové aktivnosti by měla být chůze (lokomoce – obecně) dle možnosti po nerovném povrchu se změnami nadmořské výšky. Pak pohyby, jež vedou ke změně polohy v gravitačním poli (přelézání, plazení, lezení či vis). Činnost může být i relativně nízké intenzity, ale prováděná dostatečně dlouho. Smyslem je, abychom v nejrůznějších polohách „unesli“ tíhu našeho vlastního těla. Na tomto poli vidím velkou naději WORKOUT hřišť, které takovéto výzvy pro každého nabízejí. Jen prosím nedělejte z toho SPORT neb ztratíme zájem více než 70 % běžné populace, pro kterou nikdy nebyl a ani asi nebude „příjemnou a vyhledávanou“ aktivitou.

Jak děti tráví volný čas ve škole?

Děti ve škole nemají „volný“ čas. Krátké přestávky slouží především k přípravě (přesunu) na další vyučování. Část volného času by mohli navýšit, kdyby přicházeli do školy dříve a později z ní odcházeli. Tam by mohli využít „školních“ prostor určených a speciálně udržovaných a zabezpečených pro pohybové aktivity (hřiště, náčiní, sektory apod.). Školy nejsou připraveny pro to, aby výrazně ovlivnily „VOLNÝ ČAS“ svých žáků. Zavedení 3 (4) vyučovací hodiny do škol problém nevyřeší, jako ho nevyřešily současné 2 (3) hodiny povinné tělesné výchovy. Podmínky provozování hřišť, zabezpečení školních prostor, pravidla dozoru nad dětmi a zodpovědnosti za jejich chování školám velmi svazuje ruce.

Jaké máte vybavení pro aktivní trávení času dětí?

Pouze 1 tělocvična s malou přístavbou pro kondiční cvičení. Další prostory poskytuje město Karviná (občanská vybavenost).

Jaké na škole máte vybavení pro cvičení?

Pokud máte na mysli kondiční cvičení s přídavnou zátěží a vlastním tělem, pak máme TRX sestavu pro cca 16 cvičících, lavičky, bosu, gumové expandery, aqua hity atd.

Úprava fotky

Přihlášení